کد خبر: 1232240
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با فرید ولدی کارشناس اقتصادی:
فرید ولدی، کارشناس اقتصادی با اشاره به موفقیت‌های دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های اقتصادی در ۳۳ ماه گذشته به «جوان» می‌گوید: دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی موفق شد رشد نقطه به نقطه نقدینگی را از ۸/ ۴۲ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۳ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش دهد. 

جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است دولت شهید رئیسی با استفاده هوشمندانه از منابع مالیاتی توانست هزینه‌های امور جاری مانند حقوق معلمان، آتش‌نشانان و پرستاران را به موقع پرداخت و پروژه‌های نیمه‌تمام و زیرساخت‌ها را تکمیل کند. با اجرای روش‌های نوین مالیاتی و مقابله با فرار مالیاتی، درآمد‌های مالیاتی و عدالت مالیاتی افزایش یافت. این مدیریت صحیح، نیاز به چاپ پول را برطرف کرد و رشد نقدینگی و تورم را مهار کرد، در حالی که دولت‌های قبلی با چاپ پول، کشور را به سمت تورم‌های نجومی می‌بردند. 

فرید ولدی، کارشناس اقتصادی با اشاره به موفقیت‌های دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های اقتصادی در ۳۳ ماه گذشته به «جوان» می‌گوید: دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی موفق شد رشد نقطه به نقطه نقدینگی را از ۸/۴۲ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۳ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش دهد. 

همچنین پایه پولی که در فروردین ۱۴۰۲ به نرخ ۴۵ درصد رسیده بود در اسفندماه همان سال به ۶/ ۲۹ درصد کاهش یافت. در زمینه تورم، دولت توانست تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده را از ۵/ ۵۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۹/ ۳۰ درصد در فروردین ۱۴۰۳ و تورم ۱۲ ماهه را از ۴۸ درصد به ۸/ ۳۸ درصد کاهش دهد. علاوه بر این تورم تولیدکننده نیز از ۱۰۳ درصد در ماه‌های پایانی دولت قبل به ۸/ ۲۳ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافت. 

ولدی با اشاره به تحقق حرکت به سمت بودجه بدون نفت و تأمین مالی کسری بودجه با مالیات و در نهایت کنترل و کاهش استقراض از بانک مرکزی از محل بودجه و همچنین کاهش چاپ پول و تورم در دولت شهید رئیسی با تکیه بر اخذ مالیات از ابربدهکاران مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید و ساماندهی به حساب‌های تجاری در بخش پوز‌های فعال در کشور می‌افزاید: یکی از اقدامات مهم در زمینه کاهش رشد نقدینگی، کاهش فشار از طرف کسری منابع بودجه بوده که به پشتوانه مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه در دولت سیزدهم به وقوع پیوسته است. مسیر اخذ مالیات از ابربدهکاران مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید و ساماندهی به حساب‌های تجاری در بخش پوز‌های فعال در کشور زمینه‌ساز تحقق ۱۰۸ درصدی درآمد‌های مالیاتی آن هم در زمانی که مالیات سهم بیشتری از منابع غیرپایدار نظیر نفت دارد؛ نشان از تحقق حرکت به سمت بودجه بدون نفت و تأمین مالی کسری بودجه با مالیات و در نهایت کنترل و کاهش استقراض از بانک مرکزی از محل بودجه و همچنین کاهش چاپ پول و تورم دارد. 

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: بنابراین به دلیل مدیریت صحیح منابع مالیاتی، دولت شهید رئیسی نیازی به چاپ پول برای تأمین هزینه‌های کشور نداشت. این امر منجر به توقف رشد نقدینگی و در نتیجه مهار تورم شد، در حالی که دولت‌های قبلی برای تأمین هزینه‌های خود به ساده‌ترین راه، یعنی چاپ پول، متوسل می‌شدند، دولت شهید رئیسی با بهره‌گیری از منابع مالیاتی توانست اقتصاد کشور را در مسیر پایداری قرار دهد. 

اگر روش‌های پیشین ادامه می‌یافت، کشور به سمت تورم‌های نجومی سوق داده می‌شد، اما دولت شهید رئیسی با سیاست‌های مالی هوشمندانه توانست از این فاجعه اقتصادی جلوگیری کند و ثبات اقتصادی را به کشور بازگرداند. وی در پایان می‌گوید: دولت شهید رئیسی با استفاده هوشمندانه از منابع مالیاتی توانست هزینه‌های امور جاری مانند حقوق معلمان، آتش‌نشانان و پرستاران را به موقع پرداخت و پروژه‌های نیمه‌تمام و زیرساخت‌ها را تکمیل کند. 

با اجرای روش‌های نوین مالیاتی و مقابله با فرار مالیاتی، درآمد‌های مالیاتی و عدالت مالیاتی افزایش یافت. این مدیریت صحیح، نیاز به چاپ پول را برطرف و رشد نقدینگی و تورم را مهار کرد، در حالی که دولت‌های قبلی با چاپ پول، کشور را به سمت تورم‌های نجومی می‌بردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار